باسلام خدمت همراهان اولآپشن. امروزه با پیشرفت تکنولوژی, آپشن ها و تجهیزات جانبی خودروها بسیار پیشرفت کردهاند. در این نوشتاربرخی از پرکاربردترین امکانات و تجهیزات اپشن خودروهای جدید را بررسی و به معرفی علائم اختصاری تجهیزات خودرو خواهیم پرداخت.
ABS
ABS علامت اختصاری : Anti Lock Brake System
سیستم ترمز ضد قفل که در دهه گذشته جزء تجهیزات جانبی خودرو و بعضا آپشن محسوب میشد امروزه جزء استانداردهای اجباری کلیه خودروسازها میباشد. این سیستم با بهره گیری از کیت الکترونیکی و سنسورهای نصب شده بر روی چرخ های خودرو میتواند قفل شدن هر یک از چرخ ها را در زمان فشردن پدال ترمز تشخیص دهد و با ازاد سازی چرخ قفل شده مانع از سر خوردن خودرو شود. درنتیجه علاوه بر توقف زودتر خودرو میتواند باعث فرمان پذیری خودرو در زمان ترمز شود.
EBD
EBD علامت اختصاری : Electronic Brakeforce Distribution
وزن وارد بر روی هر یک از چرخ ها در شرایط مختلف همچون حمل بار, سر پیچ ها و… متفاوت میباشد و جهت حفظ پایداری خودرو در این شرایط نیاز به اعمال نیروی ترمز متناسب با شرایط هر چرخ میباشد.
سیستم EBD که در تجهیزات جانبی خودرو مربوط به سیستم ترمزگیری است, « تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز » و مکمل سیستم ABS می باشد. با استفاده از این سیستم در صورتی که توزیع بار بر روی چرخ ها نامتقارن باشد پایداری خودرو در زمان ترمز گیری حفظ خواهد شد.
ESP
ESP علامت اختصاری : Electronic Stability Program
این سیستم را تحت عنوان ESC نیز معرفی می کنند و در زبان فارسی به «کنترل پایداری الکترونیکی» معنی می شود.
زمانی که بر سر پیچ ها یا حتی خط مستقیم (در شرایط جاده لغزنده) سیستم حس کند که خودرو در حال منحرف شدن است, با محاسبه دقیق شرایط، هر یک از چرخ ها را به صورت جداگانه ترمزگیری میکند تا بتواند کنترل از دست رفته خودرو را برگرداند. این سیستم به راننده کمک می کند تا خودرو مسیر خود را به راحتی و بدون انحراف طی کند.
EBA
EBA علامت اختصاری : Emergency Brake Assist
در هنگام نیاز به ترمزگیری شدید ممکن است فشار وارد شده بر روی پدال از طرف راننده جهت اعمال حداکثری نیروی ترمز بر روی چرخ ها کافی نباشد. در این صورت سیستم EBA یا BAS که به سیستم ترمز کمکی تعبیر میشود, جهت اثربخشی بیشتر سیستم ترمز وارد عمل میشود و میتواند نیروی ترمز را اصلاح کند. درواقع زمانی که نیاز به ترمزگیری شدید و توقف سریع باشد حتی اگر پدال ترمز توسط راننده تا انتها فشرده نشده باشد, این سیستم بیشترین نیروی ترمزگیری را ایجاد کرده و باعث توقف سریع خودرو میشود.
HAC
HAC علامت اختصاری : Hill- Start Assist Control
در برخی از خودروهای دنده اتوماتیک از سیستمی تحت عنوان HAC و یا HSA که به معنای «کنترل شروع حرکت در سربالایی»می باشد, استفاده میشود. با بهره گیری از این سیستم، زمانی که خودرو در سطحی شیبدار قصد شروع به حرکت دارد، جعبه دنده و البته ترمزها از حرکت خودرو به عقب جلوگیری می کنند. این سیستم در خودروهای دو دیفرانسیل که در مسیرهای ناهموار خارج از جاده تردد دارند و همچنین افراد مبتدی که در شروع حرکت در سربالایی ها مشکل دارن بسیار کاربردی است.
EPB
EPB علامت اختصاری : Electronic Park Brake
سیستم EPB به معنای « ترمز پارک الکترونیکی » میباشد و درواقع همان ترمزدستی است با این تفاوت که با فشردن یک دکمه و به صورت الکترونیکی مکانیزم های ترمز درگیر میشود و با فشردن مجدد دکمه EPB و یا در دنده قرار گرفتن خودرو ترمز ها ازاد میشوند. این سیستم که بیشتر بر روی خودروهای لوکس استفاده میشود برای اولین بار در سال 2002 بر روی ب ام و سری 7 قرار گرفته است.
TPMS
TPMS علامت اختصاری : Tire Pressure Monitoring System
سیستم TPMS که نمایشگر میزان فشار تایرها به صورت جداگانه می باشد یکی از جدیدترین تجهیزات جانبی خودروها می باشد که بر روی خودروهای امروزی همچون هایما وجود دارد. نمونه آپشن این سیستم نیز در بازار یافت میشود و به راحتی قابل نصب بر روی کلیه خودروها می باشد.
در این سیستم که به صورت الکترونیکی کار می کند داخل هر تایر یک سنسور با باتری داخلی نصب میشود و اطلاعات میزان فشار و دمای تایر( دربعضی مدل ها) به صورت realtime از طریق امواج رادیویی به کیت اصلی جهت پردازش و نمایش ارسال میشود و در صورت پنچر شدن و یا کم شدن باد تایرها به راننده هشدار می دهد.
این سیستم می تواند نه تنها از بروز تصادف هایی که به این دلیل پیش می آید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک ها، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.
BSM
BSM علامت اختصاری : Blind Spot Monitoring
هنگام رانندگی و زمانی که قصد تغییر مسیر دارید عدم نمایش نقاط کور در اینه های جانبی می تواند باعث ایجاد نگرانی و کاهش سرعت عمل شما شود.
یکی از بهترین تجهیزات جانبی خودرو سیستم اسکن نقطه کور بوده که از جدیدترین فناوریهای استفاده شده در حوزه ایمنی خودروها می باشد. راننده خودرو می تواند وضعیت نقاط کور در کنارههای خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در صورت وجود خودرو و یا مانع در این نقاط, سیستم از طریق علائم و نشانگرهای موجود در آینه های جانبی و یا ستون های کناری, راننده را مطلع می سازد.
این سیستم هم به عنوان تجهیز جانبی در خودروهای لوکس و هم به صورت آپشن در باز موجود می باشد.
HUD
HUD علامت اختصاری : Head Up Display
ترجمه این آپشن «نمایشگر سربالا» می باشد ولی بهتر است در زبان فارسی از این آپشن به عنوان «نمایشگر اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو» استفاده شود. همنطور که از شرح این اپشن مشخص است, این تجهیز می تواند با استفاده از خاصیت بازتاب نور اطلاعات عمومی همچون سرعت, دور موتور و … را بر روی شیشه جلو نمایش دهد و باعث افزایش دقت و تمرکز راننده در رانندگی میشود.
این سیستم پیش تر عمدتا در جت های جنگی به کار میرفت اما درحال حاظر هم به صورت فابریک بر روی خودروهای لوکس و مدرن و هم به صورت اپشن در بازار موجود میباشد. لازم به توضیح است با استفاده از موبایل و نصب برنامه هایی که برای این منظور وجود دارد می توانید از موبایل خود به عنوان این سیستم اما با امکانات کمتر استفاده کنید.