مقالات

افزایش امنیت خودرو با جدیدترین راهکارهای عملی درسال 2023

امنیت خودرو در سال 2020
3.3
(13)

از گذشته تا به امروز افزایش امنیت خودرو در برابر سرقت دغدغه مالکین کلیه خودروها  بوده است. متاسفانه درحال حاضر با توجه به افزایش تورم و نرخ ارز وبه دنبال آن افزایش قیمت خودرو و لوازم آن, آمار ارائه شده رشد 30درصدی سرقت خودرو درسال 1399 را گزارش می دهد به همین دلیل اهمیت افزایش امنیت خودرو دوچندان شده است. البته خود خودرو به تنهایی مورد بحث نیست، وسایل و لوازمی که درون خودرو وجود دارند هم نیازمند تامین امنیت هستند. دراین مقاله به راهکارهای کاملا عملی در سال 2020 جهت جلوگیری از سرقت خودرو و لوازم آن می پردازیم, پس تا ادامه باما همراه شوید.

لازم به توضیح است این مقاله نتیجه بررسی و مطالعه بر روی کلیه گزارش های نیروی انتظامی و مصاحبه با سارقین گرفتار شده توسط نیروی پلیس و همچنین تجربه چندین ساله مجموعه اول اپشن می باشد.

سرقت خودرو در 1 دقیقه

قطعا درفضای مجازی و دربین دوستان شاهد ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین های مداربسته ای که تبحر یک دزد در سرقت خودرو را به نمایش می گذارد بوده اید. متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی دانش سارقین افزایش و ابزارهای سرقت نیز به روز می شوند. به همین دلیل اگر نسبت به افزایش امنیت خودروی خود اقدامات مناسب انجام نشود, خودروی شما درکمتر از یک دقیق مورد سرقت قرار میگیرد و عواقب مالی سنگینی برای شما دارد.

ابتدا لازم است نقاط ضعف خودروی خود را بشناسید تا با استفاده از روش هایی که در ادامه مطلب ارائه می شود بتوانید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

درابتدا توصیه میشود جز درموارد خاص خودروی خود را در محل های خلوت ترک نکنید و همواره سعی نمایید خودروی خود را در پارکینگ و معابری که تحت پوشش دوربین های مدار بسته قرار دارند پارک نمایید

روش های سارق به داخل خودرو را ایمن نمایید

لوازم ضدسرقت خودرو

1- استفاده از محافظ درب خودرو, کاپوت و صندوق

متاسفانه در خودروهای تولید داخل به دلیل ضعف طراحی, درب های اصلی خودرو وهمچنین درب کاپوت و صندوق به راحتی بدون داشتن ابزارهای پیچیده و خاص توسط سارق باز میشوند به همین دلیل با استفاده از موارد ذیل توصیه میشود نسبت به افزایش امنیت خودرو اقدام نمایید.

وسایلی مانند باتری، کامپیوتر خودرو (ECU) و موارد مشابه از جمله ارزشمند ترین و قطعاتی است که درون کاپوت یا محفظه موتور خودرو وجود دارد، وسایلی که به راحتی توسط سارقین دزدیده می شوند. متسفانه در بازار فعلی کامپیوتر خودرو یاهمان ECU کمیاب بوده و تهیه این قطعه مهم به سختی و باقیمت بالا انجام میشود.

به همین دلیل شما میتوانید با تهیه واستفاده از محافظ کاپوت, باعث محافظت از سرقت این قطعات شوید.

همچنین دربرخی از خودروها همچون پژو 206 و207 سارق با خم کردن کلاف درب های جلو وباز کردن زبانه قفل مرکزی داخل خودرو, نسبت به سرقت وسایل داخل کابین و صندوق عقب اقدام میکند.

شما میتوانید با تهیه و نصب محافظ کلاف درب خودرو, از خم کردن و تخریب درب وهمچنین سرقت وسایل داخل کابین و صندوق عقب جلوگیری نمایید.

2- استفاده از سیستم پاور ویندوز

افزایش امنیت خودرو

همواره باز مانده شیشه ها پس از ترک خودرو باعث تحریک سارقین می شود.

حتما برای شما پیش آمده است به دلیل عجله و یا مشغله فکری, خودرو خود را بدون بالا بردن و بستن شیشه ها ترک کرده باشید. به منظور جلوگیری از باز ماندن شیشه ها پس از ترک خودرو می توانید از سیستم پاور ویندوز استفاده نمایید.

سیستم پاور ویندوز  یک وسیله الکترونیکی می باشد که باعث بالا رفتن و بستن خودکار شیشه ها پس از ترک خودرو می‌شود. این سیستم بر روی اکثر خودروهای روز دنیا وجود دارد اما متاسفانه درخودروهای تولید داخل یک تجهیز آپشن محسوب می شود.  شما می توانید آپشن پاور ویندوز فابریک را به صورت استاندارد متناسب با نوع خودرو خود از مجموعه اول آپشن تهیه نمایید.

عملکرد این سیستم بدین صورت می‌باشد که با فشار دادن کلید قفل ریموت خودرو, وضعیت شیشه های خودرو به ترتیب بررسی می‌شود و در صورت پایین بودن هریک از شیشه ها, این سیستم به صورت اتوماتیک نسبت به بالابردن و بستن شیشه ها اقدام می‌کند

مطلب مرتبط : پاور ویندوز چیست ؟ راهنمای خرید و نصب پاور ویندوز

3- افزایش امنیت خودرو با استفاده از دزدگیر به عنوان راه حل همیشگی

دزدگیر تصویری جهت افزایش امنیت خودرو

سیستم آلارم سکیوریتی یا همان دزدگیر سیستمی است که درصورت نفوذ دزد یا سارق به داخل خودرو توسط آژیر به صورت آلارم هشدار می دهد و میتواند مالک خودرو را از مورد سرقت قرار گرفتن خودرو, آگاه سازد.

با استفاده از سیستم دزدگیر معمولا سارقین از ارتکاب به سرقت منصرف میشوند.

با پیشرفت تکنولوژی نمونه پیشرفته ای از این نوع سیستم وارد بازار شد که هشدار نفوذ دزد را از طریق هشدار توسط ریموت تصویری که در دست مالک خودرو قرار داشت اعلام میکند.

مهمترین مزیت دزدگیرهای تصویری نسبت به دزدگیرهای ساده, برد بالاتر آن و همچنین نمایش  وضعیت خودرو بر روی ریموت تصویری آن می باشد.

لذا توصیه می شود با صرف هزینه بیشتر نسبت با نصب دزدگیر تصویری نسبت به افزایش امنیت خودرو اقدام نمایید

باتوجه به پیچیده بودن این سیستم اکیدا توصیه میشود تهیه آن از مراکز معتبر و نصب آن توسط تکنیسین های متخصص انجام شود.

لوازم و وسایل خودرو را در برابر سرقت محافظت نمایید

4- استفاده از محافظ کامپیوتر و باتری

همانطور که از اهمیت حفظ  کامپیوتر موتور (ECU) و باتری در برابر سرقت در بند 1 این مقاله توضیح داده شد لازم است به منظور محافظت از این لوازم مهم از تجهیز ” محافظ کامپیوتر و باتری ” استفاده شود.

5- استفاده از قفل زاپاس

از آنجایی که زاپاس خودرو به دلیل قیمت آن و همچنین راحتی در سرقت, مورد علاقه سارقین می باشد لازم است حفظ زاپاس خودرو مورد توجه قرار بگیرد.

به همین دلیل شما می توانید به تهیه و نصب قفل زاپاس از سرقت آن جلوگیری نمایید.

قفل زاپاس چیست ؟

قفل زاپاس وسیله ای است که به روی رینگ و لاستیک زاپاس خودرو ویا محفظه زاپاس قرار میگیرد وجهت باز کردن زاپاس از یک کلید استفاده میشود. قفب زاپاس در انواع مختلف و با انواع کلیدهای معمولی و کامپیوتری در بازار موجود میباشد. که توصیه میشود از نوع کلید کامپیوتری آن استفاده شود.

6- مراقب رینگ و لاستیک های وسوسه کننده باشید

قفل رینگ

از گذشته تاکنون  رینگ های گران قیمت جزء اقلام محبوب سارقین بوده و همواره مورد توجه آنها قرار میگیرد. اما متاسفانه درحال حاظر به دلیل رشد شدید قیمت لاستیک و رینگ های معمولی, انواع رینگ و لاستیک ها مورد سرقت قرار میگیرند.

به منظور جلوگیری از سرقت رینگ و لاستیک شما میتوانید از قفل رینگ که انواع آن دربازار یافت میشود استفاده نمایید.

قفل رینگ درواقع یک نوع پیچ و یامهره می باشد که با آچار مخصوص خود باز می شود.

7- تجهیزات صوتی خودرو را محافظت نمایید

همواره محبوب ترین وسیله دربین سارقان ضبط و سیستم صوتی خودرو می باشد. به خصوص که پیشرفت تکنولوژی و پیدایش سیستم های صوتی مدرن از یک طرف و همچنین افزایش نرخ ارز در سال های جاری ازطرف دیگر باعث افزایش قیمت این تجهیزات شده است.

لذا لازم است از سیستم صوتی خودرو خود را محافظت نمایید.

درابتدا توصیه میشود درصورتی که پنل ظبط شما جدا می شود, همواره آن را در زمان ترک خودرو جدا کرده وبا خودتان  نگهدارید. همچنین به منظور محافظت از تجهیزات قرار داده شده در صندوق خودرو از راهکارهای توضیح داده شده در بند 1 این مقاله, استفاده نمایید.

دومین راهکار استفاده از محافظ پنل ضبط ( قفل پنل ضبط ) بوده  که انواع آن متناسب با نوع خودروی خود در بازار موجود می باشد.

8- ایربگ خودرو جدیدترین وسیله جذاب برای سارقین

شاید تعجب کنید ولی جدیدا ایربگ خودرو نیز مورد سرقت قرار میگیرد!!

ابتدا لازم است با استفاده از مواردی که پیشتر توضیح داده شد از سارق به داخل خودرو جلوگیری نمایید.

برای جلوگیری از سرقت ایربگ روی فرمان شما میتوانید از قفل فرمان استفاده نمایید. البته لازم است قفل فرمان مورد استفاده به طور کامل روی ایربگ رو بپوشاند تا امکان جداسازی و سرقت ایربگ وجود نداشته باشد. توصیه میشود از قفل فرمانهای دوبل استفاده کنید. این نوع قفل فرمان دارای دو میله موازی هم هستند که به طور کامل روی ایربگ را می پوشانند.

خودرو را دربرابر سرقت محافظت نمایید

تا اینجای مقاله راهکارهای لازم برای جلوگیری از نفوذ سارق به داخل خودرو و همچنین محافظت از لوازم خودرو توضیح داده شد. از آنجایی که این روزها خودرو جزء سرمایه های با ارزش هر فرد محسوب میشود در ادامه به راهکارهای افزایش امنیت خودرو به منظور جلوگیری از سرقت خودرو توضیح داده می شود. پس تا ادامه باما همراه شوید.

9- استفاده از سیستم های GPS و ردیاب خودرو

سیستم جی‌پی‌اس یا ردیاب خودرو جدیدترین سیستم به منظور افزایش امنیت خودرو می باشد و اثرگذاری خود را پس از سرقت خودرو نشان میدهد. این سیستم باعث می شود درصورت دزدیده شدن خودرو, مالک خودرو موقعیت خودرو را با استفاده از سیستم مکان یاب جی پی اس (GPS) پیدا کند.

ردیاب خودرو دستگاه الکترونیکی بسیار کوچکی است که در دسته بندی تجهیزات امنیتی لوازم جانبی خودرو قرار دارد و میتوان این وسیله را به راحتی و به صورت مخفی برروی خودرو نصب نمود . این سیستم با اتصال به ماهواره های GPS و … میتواند موقعیت دقیق خودرو, سرعت لحظه‌ای و… را به وسیله سیم کارت قرار داده شده درون دستگاه,  از طریق پیامک و یا اتصال به اینترنت برای مالک خودرو ارسال  کند.

انواع مدل های این سیستم دارای قابلیت های مختلف همچون : شنود صدای داخل کابین , خاموش کردن خودرو از راه دور و … اشاره نمود.

علاوه بر کاربرد و اثربخشی بالای سیستم ردیاب در مواقع اضطرار و سرقت خودرو, این نوع از سیستم ها معمولا دارای قابلیت فنس یا همان تعریف محدوده مجاز تردد خودرو و همچنین آلارم سرعت غیرمجاز نیز می باشند که با استفاده از آن میتوان رانندگی  اعضاء خانواده بخصوص فرزندان را هنگام استفاده از خودرو نظارت نمود.

باتوجه به تنوع بالای ردیاب های موجود در بازار و قابلیت های متنوع آنها پیشنهاد می‌شود پیش از انتخاب و تهیه ردیاب مناسب  به مقاله ” راهنمای جامع انتخاب و خرید ردیاب خودرو ” مراجعه نمایید.

افزایش امنیت خودرو در برابر سرقت با استفاده از ردیاب خودرو

10- استفاده از قفل فرمان و قفل پدال به عنوان قدیمیترین روش موثر

قفل فرمان

قفل فرمان و قفل پدال از جمله تجهیزاتی هستند که در افزایش امنیت خودرو و کاهش سرقت بسیار تاثیرگذار هستند. باز کردن قفل فرمان و پدال کار ساده ای نیست و معمولا بسیار زمان بر است. با وجود قفل فرمان و پدال سارق حتی ممکن است از ارتکاب به سرقت هم منصرف بشود. چرا که امکان استفاده از مهمترین ابزارهای خودرو یعنی فرمان، پدال های گاز، ترمز و کلاج دیگر ممکن نیست.

قفل پدال با اتصال به بدنه خودرو در زیر پدال های گاز، کلاچ و ترمز باعث جلوگیری از حرکت خودرو  می‌شود و عملاً سرقت خودرو را امری ناممکن و دشوار می‌کند. همچنین با توجه به موقعیت نصب قفل پدال دسترسی سارق برای باز کردن قفل بسیار دشوار میباشد و همواره سارقین گرفتار شده توسط پلیس به عدم امکان سرقت خودروی دارای قفل پدال اعتراف نموده اند.

قفل های فرمان انواع مختلفی دارند و پیشنهاد می کنیم قفل فرمانی را انتخاب نمایید که دارای کلیدهای جدیدی که در بازار مرسوم نیستند, باشند و همچنین به خوبی روی ایربگ را بپوشانند تا مانع از سرقت ایربگ شوند.

همچنین توصیه میشود از انواع مشترک قفل فرمان و پدال استفاده نشود و برای فرمان از قفل فرمان جدا و برای قفل کردن پدال ها از قفل پدال جداگانه استفاده شود.

توصیه های عمومی

  1. در زمان ترک کردن اتومبیل خود، دقت کنید که تمام شیشه ها و درب ها بطور کامل بسته باشند.
  2. در نقاط خلوت و تاریک، ماشین خود را پارک نکنید.
  3. خودروی خود را به هیچ وجه با موتور روشن ترک نکنید حتی برای چند لحظه.
  4. اگر خودروی شما نقص فنی دارد و مجبور به هل دادن آن هستید، به هیچ عنوان اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان آن بنشینند.
  5. در صورتی که اتومبیل خود را از افراد ناشناس خریداری نموده اید، قفل ها و تجهیزات ایمنی آن را تعویض نمایید.
  6. برای پایین آمدن احتمال سرقت خودرو، از نصب کردن تزیینات اضافی در بیرون و داخل آن و وسایلی که برای سارقین محبوبیت دارند خودداری کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نظر شما برای ما بسیار مهم و ارزنده است

میانگین امتیازها 3.3 / 5. تعداد افراد شرکت کننده در امتیازدهای: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهد

7 نظر در “افزایش امنیت خودرو با جدیدترین راهکارهای عملی درسال 2023

  1. کاوه گفت:

    یا ۲۰۷i هم مانند ۲۰۶ باز کردن کاپوت برای سارقین راحت است ؟
    آیا لازم است برای کاپوت محافظ کلید گرفت؟
    با تشکر

  2. محسن گفت:

    مقاله کامل و مفیدی بود

  3. علیرضا گفت:

    سلام از نظر من هیچ چیز جلو دزد رو نمیگیره ماشین پراید بنده چند روز پیش چندین وسیله از جمله باطری پخش زاپاس جک و… ازش دزدیده شد باوجود داشتن قفل کاپوت که کج کردنش درب رو باز کردن قفل باطری که سیم نگه دارنده باطری رو بریدن وبه راحتی باطری رو برداشتن چند وقت پیش مشابه همین اتفاق برای من افتاد بخاطر همین قفل کاپوت – قفل باطری – دزد گیر قفل پدال – قطع کن – سوییچ ضد سرقت درب – محافظ ضد سرقت داخل درب بسته شده جی پی اس بکار گرفتم اما دوباره همین اتفاق برای من افتاد پیشنهاد میکنم فقط ماشینتون رو تو یجای امن یا پر رفت و امد توی خیابان اصلی پارک کنید

    1. کاوه گفت:

      یا ۲۰۷i هم مانند ۲۰۶ باز کردن کاپوت برای سارقین راحت است ؟
      آیا لازم است برای کاپوت محافظ کلید گرفت؟
      با تشکر

    2. کاوه گفت:

      آیا ۲۰۷i هم مانند ۲۰۶ باز کردن کاپوت برای سارقین راحت است ؟
      آیا لازم است برای کاپوت محافظ کلید گرفت؟
      با تشکر

  4. reza گفت:

    بسیار مفید و آموزنده. لطفا در خصوص ردیاب خودرو بیشتر توضیح بدید

  5. حسن احمدی گفت:

    کاربردی ترین وسیله که واقعا جلوی سرقت ماشینو میگیره, قفل پدال هست. البته جنس خوبشو بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *