مقالات

همه چیز درباره آپگریدر(پاورویندوزهای OBD) و نحوه عملکرد آن

آپگریدر دنا
4.3
(10)

آپگریدر در لغت به معنای ارتقاء دهنده می باشد و نام وسیله‌ای الکترونیکی است که توسط مهندسین داخلی برای این سیستم انتخاب شده است. نصب این قطعه با اتصال از طریق پورت OBD (سوکت دیاگ) انجام و باعث فعال شدن برخی از امکانات پیش فرض خودرو می شود. نصب آسان و بدون نیاز به حضور نصاب و همچنین قابلیت های متنوع این نوع از سیستم ها باعث استقبال زیاد ازاین محصولات شده است که در ادامه ضمن معرفی این امکانات, به تشریح نحوه عملکرد این نوع از سیستمها و نقاط ضعف آن خواهیم پرداخت تا درصورت نیاز به نصب این کالا با اطلاعات کافی نسبت به تهیه ان اقدام نمایید.

توجه : دراین مقاله منظور از آپگریدر, هر نوع تجهیزی است که از طریق پورت OBD به خودرو متصل شده و امکاناتی را به خودرو اضافه می کند, می باشد.

پیشرفت تکنولوژی و گسترش  شبکه مالتی پلکس در سیستم برق خودروهای داخلی همچون خودروهای خانواده سمند و دنا,  باعث شده طراحی و تولید و همچنین تامین تجهیزات جانبی استاندارد برای فعالان حوزه آپشن نسبت به گذشته دشوارتر شود. و از طرفی میل به ارتقاء خودروهای تولید داخل به علت کمبود تجهیزات جانبی همچون پاور ویندوز و سایر سیستم ها روبه افزایش است. لذا توصیه میشود انتخاب و نصب هر تجهیز الکترونیکی بر روی خودرو با مطالعه و دقت زیادی انجام شود

باتوجه به کمبود تجهیزات جانبی الکترونیکی استاندارد در بازار فعلی و لزوم حفظ سلامت خودرو به دلیل افزایش قیمت قطعات خودرو توصیه می‌شود تا پایان این نوشتار باما همراه باشید

معرفی امکانات

طراحی و تولید نمونه اولیه اپگریدر دنا و دناپلاس و کالاهای مشابه در ابتدا با هدف نصب پاور ویندوز بر روی خودرو  انجام شد. و درحال حاظر امکانات زیادی به این تجهیز اضافه شده است که البته لازم است با درک نحوه عملکرد آنها از معایب این نوع سیستم ها اطلاع داشته باشید

  • سیستم پاور ویندوز یا همان کنترل هوشمند بالابر شیشه ها

کاربردی ترین و اصلی ترین قابلیت آپگریدر, سیستم پاور ویندوز می‌باشد که با بالا رفتن و بسته شدن اتوماتیک شیشه ها پس از ترک خودرو باعث افزایش امنیت خودرو می‌شود. از طرفی نحوه عملکرد این سیستم مورد بحث بوده و به نظر میرسد طراحی برخی از پاور ویندوزهای OBD فقط جنبه تبلیغاتی داشته است زیرا معایب آن از مزیت ایجاد کرده بیشتر می باشد که در ادامه این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

توصیه می شود در صورتی که تمایل به تهیه و نصب آپشن محبوب پاور ویندوز برروی خودروی خود را دارید به مقاله پاور ویندوز چیست؟ مراجعه نمایید.

  • چراغ روز – دی لایت

امروزه تمامی خودرو های لوکس دارای این آپشن می باشند که جای خالی آن در خودرو دنا(با وجود LED های زیبا) احساس می شد و با دستگاه آپگریدر این آپشن زیبا به خودرو اضافه می شود.

  • تست جلو آمپر

این امکان با الگو برداری از برخی خودروهای اسپرت اروپایی و امریکایی ایجاد شده است. عملکرد آن بدین صورت است که با باز کردن سوئیچ کلیه گیج ها و عقربه ها تا انتها رفته و برمی گردند.

این امکان فقط جنبه زیبایی داشته و تنها نشان دهنده عملکرد عقربه و سروو موتور مربوطه است و نمی توان عملکرد صحیح آن را به معنای عملکرد صحیح کل سیستم و سنسورهای مربوطه همچون سنسور کیلومتر, دور موتور, دمای آب و… دانست.

  • فعال سازی دابل رفلکتور

با استفاده از این قابلیت در صورت استفاده از نور بالا, چراغ های نور پایین خودرو نیز روشن می مانند و باعث ایجاد روشنایی بیشتر و دید بهتر هنگام رانندگی در شب می شود. البته این قابلیت به صورت پیشفرض در سیستم مالتی پلکس خودرو وجود دارد و کافیست بدون نصب این تجهیز به وسیله دیاگ این قابلیت را فعال نمایید.

  • چراغ پارک

 

  • کنترل آینه های جانبی

نحوه عملکرد و معایب سیستم

همانطور که توضیح داده شده این نوع از تجهیزات از طریق سوکت دیاگ یاهمان پورت OBD با خودرو ارتباط برقرار می کنند و ماهیت این نوع ارتباط برای عیب یابی خودرو و اتصال دیاگ به خودرو می باشد. در خودروهای مالتی پلکس همچون خودرو دنا و پژو 206 علاوه بر عیب یابی موتور, امکان عیب یابی و تست عملگرهایی همچون شیشه بالابرها, چراغها, قفل مرکزی و… توسط  دیاگ وجود دارد. بدین صورت که با اتصال دیاگ به خودرو از طریق سوکت مربوطه, شبکه مالتی پلکس خودرو وارد حالت عیب یابی یاهمان مود diagnostic شده و با به منو تنظیمات سیستم کنترل کابین(BCM), سیستم کنترل محفظه موتور(FN)و… می توانید قسمت تست عملگرهای خودرو را مشاهده و با انجام تست  از صحت عملکرد هر قسمت خودرو اطمینان حاصل نمایید. باتوجه به توضیحات فوق به نحوه عملکرد آپگریدر دنا می پردازیم.

دراین مقاله به هر قطعه ای که کاری را انجام میدهد, عملگر گفته می‌شود. همچون موتور شیشه بالابر, چراغ ها, قفل مرکزی,برف‌پاکن و…

با اتصال دستگاه فوق به خودرو, شبکه مالتی پلکس وارد حالت عیب یابی می‌شود و این تجهیز با عملکردی مشابه دستگاه دیاگ بسته به نوع برنامه و امکاناتی که در توضیحات کالا آمده است, کدهای فعال سازی عملگرهای خودرو همچون تست عقربه ها, بالابردن شیشه ها و… را بر روی شبکه ارسال می کند. با این تفاوت که به جای کنترل دیاگ و ارسال فرمان های تست توسط متخصص تعمیرات خودرو, دستگاه آپگریدر (براساس برنامه ای از پیش تعریف شده) این کار را انجام می‌دهد.

مهمترین نکته استفاده از این روش در پاور ویندوزهای OBD عدم دریافت فیدبک و بازخورد از عملگر مربوطه می باشد. یعنی اگر کد دستوری بالارفتن و بسته شدن شیشه ها تسط دستگاه بر روی شبکه ارسال شود, دستگاه از وضعیت و موقعیت شیشه ها اطلاع نخواهد داشت! در بیشتر دستگاه های تولید شده برای جبران این ضعف از تایمر در ارسال کدها استفاده شده است بدین صورت که با فرض باز بودن کامل شیشه, زمان مورد نیاز برای بسته شدن شیشه محاسبه شده و ارسال فرمان بالارفتن بر اساس زمان مورد نیاز برای بسته شدن کامل شیشه انجام می‌شود.

ازآنجایی که مهمترین قابلیت اپگریدر دنا, پاور ویندوز (بسته شدن خودکار شیشه ها پس از ترک خودرو)  می‌باشد با یک مثال به بررسی بیشتر آن می پردازیم

حال فرض کنید هنگام ترک خودرو تنها یکی از چهار شیشه خودرو باز و بقیه شیشه ها بسته هستند, چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باتوجه به توضیحات داده شده فرمان بالارفتن همه شیشه ها به مدت چند ثانیه صادر و برق موتور کلیه شیشه بالابرها تامین می‌شود. دراین حالت به موتور و اجزاء بالابر شیشه های بسته فشار زیادی وارد می شود.

این موضوع در بلند مدت باعث کاهش طول عمر شیشه بالابرهای خودرو و کلیه اجزاء مرتبط همچون ریل می‌شود و حتی ممکن است سیستم برق خودرو و یونیت کنترل کابین(BCM) نیز آسیب ‌ببیند. همچنین به علت نوع عملکرد این نوع از پاورویندوزها, امکان فنی اندازه گیری میزان جریان‌کشی موتورهای شیشه بالابر وجود ندارد و این موضوع باعث عدم امکان تشخیص مانع توسط این سیستم می‌شود.

به روزرسانی : در نسخه جدید پاورویندوز OBD با برند تجاری آپگریدر و اطلاعات دریافت شده از مهندسین طراح این برند, امکان تشخیص مانع وجود دارد که به دلیل محرمانه بودن الگوریتم روش تشخیص مانع از توضیحات آن دراین مقاله خودداری میشود.

لذا توصیه می‌شود در صورت نیاز به استفاده از پاور ویندوز بر روی خودرو از پاور ویندوزهای سوکت فابریک که دارای کیت الکترونیک مستقل هستند استفاده شود زیرا در این نوع از پاورها جریان موتورهای شیشه بالابر توسط میکروکنترلر کیت اندازه گیری شده و درصورت بسته شدن ویا بسته بودن یک یا همه شیشه ها برق موتور قطع می شود. و یا از نسل جدید پاورویندوزهای OBD که دارای سیستم تشخیص مانع میباشند استفاده شود.

شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از انواع پاور ویندوز به مقاله ” پاور ویندوز چیست؟ ” مراجعه نمایید.

این مطلب ادامه دارد و تکمیل می شد…   منتظر نظرات سازنده شما همراهان اول آپشن هستیم

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نظر شما برای ما بسیار مهم و ارزنده است

میانگین امتیازها 4.3 / 5. تعداد افراد شرکت کننده در امتیازدهای: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهد

15 نظر در “همه چیز درباره آپگریدر(پاورویندوزهای OBD) و نحوه عملکرد آن

  1. مجید امجدی گفت:

    با سلام و وقت بخیر بنده پارس tu5با سیستم برقی مالتیپلکس دارم میخواستم ازتون بپرسم که میشه آپگریدر دنا بر روی ماشینم نصب کنم ؟

  2. محسن نامجو گفت:

    من اولش خیلی میترسیدم بهم ریختگی و اینا ایجاد کنه اما باهاشون تماس گرفتم و کاملا بنده رو متقاعد کردند که مشکلی پیش نمیاره و سفارش دادم و بیشتر از 1 ساله از این سیستم استفاده میکنم و هیچ مشکلی برام پیش نیومده. تازه مهندس یاری عزیز یه مرکز تخصصی برای رفع مشکلات برقی دنا راه انداختن که نشون دهنده اینه کاملا با سیستم این ماشین آشنایی کامل دارن
    با تشکر از سایت اول آپشن بابت توضیحات

  3. فرهاد گفت:

    با سلام
    من خیلی وقته تصمیم گرفته بودم که یکی از همین آپگریدرها برای ماشینم بگیرم منتها هر چقد آپشن هارو گذاشتم کنار هم دیدم اصلا نمیصرفه و همشو خود دنا فابریک داره فقط با یه روش استفاده دیگه البته بغیر از پاور ویندوز.
    مثلا با یه بار بستن آینه ها هم جمع و با یه بار باز کردن باز میشه . خب که مثلا چی ؟؟مثلا زمستونه برف اومده و آینه ها یخ زدن و قراره با یه بار زدن باز بشه . درحالی که اگه دستی باشه اول تمیز میکنه آدم یه کم که موتور آینه گرم شد اقدام به باز کردن آینه ها میشه کرد .پس این آپشن اصلا مهم نیست چون با دوبار زدن همین اتفاق میفته.
    چراغ بدرقه : با خاموش کردن خودرو و یه بار زدن چراغ نور بالا همین مورد رو میشه بعنوان چراغ بدرقه استفاده کرد .
    سانروف هم که با دوبار زدن کلید بهمراه آینه ها جمع میشه .
    چراغ دیلایت هم که بوسیله دیاگ میشه فعال و غیر فعال کرد .
    چراغ دابل نوربالا و پایین هم دقیقا همینطور با دستگاه دیاگ فعال میشه.
    میمونه فقط بحث پاور ویندوز که بنظرم عقلانی نیست بخاطر یه آپشن غیر ضروری پول این همه رو مجبوری داد.
    که اونم میشه موقع پیاده شدن اگه یادت رفته بود دستی بالا بدی شیشه ها رو چون چند ثانیه هنوز برق برای اینکار موجود هست.
    که البته این تصمیم من بود و نخریدم حالا نظر بقیه هم متفاوته .

    1. محسن نامجو گفت:

      سلام داداش
      من داشتم این مقاله رو میخوندم و نظر شما رو دیدم و به عنوان کسی که 1 ساله از این سیستم استفاده میکنم باید بگم که صحبتای شما اصلا درست نیست.
      آینه ها با یه بار قفل بسته میشه و با باز کردن ماشین باز نمیشه ! باید حتما سوییچ باز بشه تا باز بشن و اینکه اگه بخوای میتونی از داخل دکمشو بچرخونی تا کلا باز نشه.
      چراغ بدرقه ماشین زمین تا آسمون با ماله آپگریدر فرق داره. اینطوری که شما میگی باید هر سری یه نوربالا بدی و این فقط بدرقه میشه ولی آپگریدر یه جز بدرقه قشنگی که داره یه ولکام خیلی قشنگی داره که عین ماشین خارجیاست و وقتی میشینی داخل ماشین خودش خاموش میکنه.
      البته هرکس دید خودشو داره اما به نظر من شما نمیتونی یه دستگاه دیاگ واسه خودت بخری و هر سری وصل کنی خاموش روشن کنی ولی با آپگریدر میتونی همه اینا رو هر موقع خواستی فعال و هر موقع نخواستی غیرفعال کنی و شما نمیتونی با قیمتی که آپگریدر داره همون پاور ویندوز و با کلی سیمکشی رو ماشین پیاده کنی.

  4. صدرا زارعی گفت:

    مرسی بابت اطلاعات کاملتون. قطعا اگر قبلا اطلاعات کاملی از پاور ویندوز او بی دی مثل این مقالرو تو اینترنت پیدا میکردم هیچ وقت این دستگاه بدردنخور رو نمیخریدم.
    درسته که یه سری آپشن رو فعال میکنه ولی اصلا قابل اطمینان نیست ویه بار هم ماشینمو دزد زد و وقتی برگشتم دیدم شیشه ها پایین موندن و بالا نرفتن.
    گول تبلیغات اپگریدر رو نخورید

  5. مهدی کلهر گفت:

    مقاله ای که نوشتید بسیار کامل و خوبه ولی یه سری نقص هایی داره که من اینجا اصلاح میکنم.
    من خودم یه دنا داشتم که توی نمایندگی شهرمون شنیدم گفتند که برو آپگریدر نصب کن و منم هیچ اطلاعی راجب این دستگاه نداشتم. بعد از یه جستجو داخل اینترنت با 2 تا دستگاه مواجه شدم که اولش فکر میکردم یکی هست و به اشتباه یک دستگاه رو به جای دستگاه آپگریدر سفارش دادم و جالبه هنگام سفارش پرسیدم که این همون آپگریدره و گفتند بله. اما بعد از نصب کلی ایراد و به هم ریختگی برای من پیش اومد که مجبور شدم با شماره پشتیبانی که داخل سایت آپگریدر بود تماس گرفتم و شاکی شدم و بعد از نیم ساعت صحبت کردن و .. گفتند که عکس دستگاهم رو براشون ارسال کنم و به من گفتند که اصلا این آپگریدر نیست و نوشته آپگریدر روش نیست و رنگش شیشه ای نیست و . فهمیدم که سرم کلاه رفته.
    و اینبار اومدم آپگریدر رو از سایت خودشون خریداری کردم و رسید دستم و دیدم کلا با اون قبلی فرق میکنه و یه دفترچه کامل هم پیشش داشت. خلاصه اینبار اینو وصل کردم و خودشون 10 تا پیشفرض ها رو از قبل فعال کرده بودند و من آپشن حالت تابستانه و چراغ پارک و خاموش کردم چون به کارم نمیومد و واقعا این برام جالب بود که حتی مشتری میتونه اینکارو بکنه !!
    خلاصه از شهریور ماه سال 98 این دستگاه رو دارم و حتی یکبار هم برام مشکلی پیش نیومده و جدیدا یک آپدیتی رو ارائه کردند و میخوام بفرستم دستگاه رو برای آپدیت چون واقعا هیجان انگیزه برام.

    راستی اینم در آخر اضافه کنم که مطلبی که درباره فشار به موتور شیشه بالابر ها نوشته شده درست نیست و این برای من بسیار اهمیت داشت که خودم با دست شیشه رو نگه داشتم و شیشه دیگه بالا نرفت و هر 4 تا شیشه رو تست کردیم و دقیقا شیشه با یه فشار کوچیک توقف میکنه و فشاری به موتورش نمیاد.
    بهتره این مقاله تکمیل بشه که هر دستگاهی آپگریدر نیست و آپگریدر فقط یه اسم و برنده که برای دستگاه خودشون گذاشتند.
    با تشکر از سایت اول آپشن

    1. ممنون از لطفتون

  6. رضا اسماعیلی گفت:

    سلام والله دوساله من دارم از آپگریدر دناروید استفاده می کنم و کوچکترین مشکلی پیش نیمده این سبک کارتون فقط تخریب دیگران هست برای فروش جنس خودتون. این مواردی که گفتید من هیچوقت با آپگریدر مواجه نشدم قطعا اگر قرار بود اتفاقی بیفته تو این دو سال میفتاد

    1. اول آپشن گفت:

      سلام. این مقاله از منظر فنی به نقد و بررسی دقیق محصولات و دانگل های OBD پرداخته و می‌پردازد و به قصد تخریب برند خاصی منتشر نشده است. در این مطلب به چرایی موارد گفته شده بر پایه منطق و ذکر دلیل در توضیحات پاسخ داده شده است.
      رسالت این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت به همراه توضیحات واقعی و اطلاع رسانی صحیح می باشد. باوجود پر سود بودن دانگل های OBD (آپگریدر و…) و امکان تامین و حتی طراحی و تولید سیستم های مشابه, این محصولات در سبد فروش مجموعه اول آپشن تا زمان رفع مشلات مطرح شده جایگاهی نخواهند داشت.
      امیدواریم برداشت صحیح از این نوشتار باعث توسعه محصولات بهتر و استاندارد ایرانی شود.

      1. ادمین آپگریدر گفت:

        با عرض سلام و احترام خدمت ادمین محترم اول آپشن. شما در این پست دستگاه آپگریدر را مورد تخریب قرار دادین و دستگاه های دیگه اسم های مختلفی دارن که از اونها هیچ اسمی نبردین

        تمامی امکانات اپگریدر تست شده هستن و تیم ما چندین خودرو تست در اختیار داریم

        ویدیویی هم جهت اثبات موردی که فرمودین پاور ویندوز تشخیص نقطه بالای شیشه رو نداره و فشار به موتور میاد و من گرفتم براتون و آپدیت کردم و لینکشو میزارم میتونید تماشا کنید

        امیدوارم که این کامنت منو قرار بدین و حذف نکنید

        اینم لینک ویدیو https://aparat.com/v/8gZMm

      2. مهدی باقرپور گفت:

        تشکر از حسن نیت شما

    2. بهنام گفت:

      آپگریدر که مال دناروید نیس اونا هم نماینده فروش آپگریدر بودن

  7. حامد اکبری گفت:

    مقاله های خوبی منتشر میکنید. مشخصه وقت میزارید و کپی نمیکنید. من خودم رشته تحصیلیم برق بوده ولی با این جزئیات به این آپگریدر نگاه نکرده بودم. من چندماهه این اپشنو رو و ماشین بستم، یه نکته ای که منو خیلی اذیت می‌کنه قاطی کردن اونه و هنگی زیاد داره

    1. اول آپشن گفت:

      باسلام. ممنون از شما

    2. ادمین آپگریدر گفت:

      https://aparat.com/v/8gZMm

      شما اگر آپگریدر نصب کردین با پشتیبانی تماس بگیرین و دستگاهتون اگر اپگریدر باشه گارانتی تعویض داره . تابحال کسی با آپگریدر به مشکل نخورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *